Lilla båten såld..

Höstfyndsraiden gjorde susen. Igår såldes Aqua Vitae I och hon ska segla Middelfart och Lilla Bält med start till våren. En glad och lycklig dansk blev såklart mycket nöjd med sitt inköp. Det kostade lite från mitt första utgångsbud i våras men bättre att få sålt än att ha dubbla båtar på halsen för länge...

Indien, Thailand och Vietnam..

Nu var det ett tag sedan jag skrev något i bloggen så nu får det allt börjas på igen. Har precis kommit tillbaka efter en lång resa denna gång. Känns som en hel månad.
Lite passande hade jag båtvakten 2 dgr innan avfärd, alltså ingen sömn den natten. Resan började med att flyga från Göteborg till Mumbai (Bombay) i Indien via Frankfurt (den tråkiga). Landade strax efter kl 0100, var på transithotellet strax efter klockan 0200, uppstigning kl 0430 för att åka till inrikesflygplatsen. Skön start....Inrikesflyg då till Indore och sedan vidare bilfärd till Dewas för besök hos en underleverantör. Spenderade dagen där, natten i deras gästhus för att sedan åter stiga upp kl 0430 för att åka tillbaka till flygplatsen. Nästa tur bar iväg till Delhi. Besök hos några potentiella leverantörer, en övernattning. Tidigt på morgonen bar det iväg i bil till Agra, en skön 4 timmars bilresa. Väl i Agra var det besök hos några andra potentiella leverantörer och även ett måste-besök på Taj Mahal, ett av världens 7 underverk..
Enl. Wikipedia:

Taj Mahal (hindi: ताज महल, urdu:تاج محل) är ett mausoleumAgraIndien som mogulhärskaren Shah Jahan lät uppföra över sin älsklingshustru Mumtaz Mahal. Byggnationen påbörjades 1632 och slutfördes omkring 1643. Många arkitekter var involverade i arbetet med Taj Mahal, men Ustad Ahmad Lahauri framstår som den som troligen haft det största inflytandet.[1] Även Ustad Isa har angetts som en möjlig kandidat till detta, men denna uppgift har visat sig svår att verifiera.

Taj Mahal anses generellt vara det mest praktfulla exemplet på mogularkitektur, en stil som kombinerar element från persiskturkiskindisk och islamisk arkitektur. Det vita kupolförseddamausoleet är den mest kända delen av monumentet av alla de olika byggnader som Taj Mahal består av.

1983 togs Taj Mahal upp på UNESCO:s världsarvslista med motiveringen "ett universellt beundrat mästerverk bland världsarv."[1] Den 7 juli 2007 utsågs Taj Mahal till ett av världens sju nya underverk.

 

 

Efter stoppet på Taj Mahal var det åter dags att åka bil, 4 timmar tillbaka till flygplatsen i Delhi, nu för nattflyg till Bangkok, Thailand. Förutom 2 underleverantörsbesök fick vi även chansen att ta en Cappucino på berömda hotellet Shangri La i centrala Bangkok.

 




Söndagkväll efter en dag i Bangkok flög vi vidare till Saigon, kändes nästan som att komma hem (även om det är långt ifrån den riktiga hemmakänslan såklart). Sen var det måndag morgon för en vecka i Saigon...


RSS 2.0