Bottenmålning..
Fortsatte målning tisdag kväll, kollade upp hur mycket färg som ska gå åt och jag har inte tagit för mycket utan det beräknas gå ca: 2 x 2,5 liter samt en liten 0,7 l burk också, detta för en långkölad 33-fotare så ca: 2 st 2,5 litare. Det räckte inte riiiktigt med 2 x 2,5 så får köpa en liten burk med innan det blir klart. Men det blir väldigt fint iaf. Målar som sagt med Hempels Mille Xtra i svart.
Tappade timmar...
Fick ju höra att vädret hemma har varit grymt fint, kanske lite blåsigt men annars hygglig temperatur och soligt. Eftersom jag är borta då så blir det ju inget gjort på båtarna, känns som att det tappas säkert 8 timmar eller nåt som kunde ägnats åt båten vilket innebär att jag mer eller mindre hade varit klar med de förberedelser som ska göras på den stora båten innan sjösättning. Sen när jag kommer hem är kommande två helger uppbokade vilket innebär att det får läggas några kvällar för att göra det sista. Får hoppas det fina vädret håller i sig och att det inte dyker upp för mycket annat innan båten ska i. Återstår gör vaxnining av styrbords skrovsida, bottenmålning samt att tömma kylmedel i motorn till vanligt sötvatten ist för glykol, inte bra att pumpa ut i havet inte... Sen tar Eliasson vid, de ska serva motorn, lägga båten i sjön och rigga den. Då äntligen kan jag ta vid igen och sätta upp segel och försöka komma ihåg hur fallen var dragna för att inte tala om revsystemet till storen, behövs några säsonger innan det sätts med förbundna ögon. Nu är också det lagade rullgenuakapellet lagat och klart, 500 spänn är helt ok för detta.
Sen, sen har jag ju en båt till som ska göras klart, hade ringt en tysk som var intresserad, får se om det kan bli nåt. Återstår att göra är att polera/vaxa skrovet, våtslipa samt måla botten sen sjösätta och rigga. Ska båten i innan jag har intressenter eller inte? Vet faktiskt inte. Vill ju undvika dubbla båtplatser, kanske kan höra med Eliasson här med, de kanske har en plats båten får ligga på under försäljning (gissar att de vill ha provision då..).
En lördag i Saigon..
Har inga direkta planer för söndagen, eventuellt hade Castro en tennisbana på gång och då blir det nog några set..annars blir det nog att dra sig på morgonen, äta en god frukost, gå en sväng på stan och kanske lite jobb med..
Qatar Airways..
I Frankfurt sedan tar Qatar Airways över, en väldigt ny flygflotta, de flesta planen är 3 år eller yngre. Har bl.a. köpt 2 st Airbus 380, jätteplanet. Ska bli klara 2012.
Anledningen till prisbilden är att det finns många lediga platser ombord, de jagar fler kunder. Kanske är folk tveksamma för att det är ett bolag som flyger via ett muslimskt land kanske. Sen tar det lite längre tid men inte så farligt. Startar 19:30 i Götet, 2 timmar i pest-och-pina-Franfurt men sedan ett rappt byte i Doha, Qatar..flygbuss från inkommande flight, fast-lane i security, direkt ombord på nästa fligtht. Enligt schema mindre än 1 timme men var ombord igen efter ca 30 min. Doha för övrigt är nog den gråaste staden jag sett, dock bara sett på håll, men höghusen är gråa, sanden runt är gråbrun, terminalen är stålgrå, planen är grå och vinröda, bilarna som kör runt är gråa. Allt är grått helt enkelt.
Ombord var maten helt ok (ja, ok för flygplansmat), servicen var ok, bra utbud med filmer med egen skärm även i ekonomiklass.
Landar gör man strax efter 19 i Saigon, bra tid för att ta sig in till stan, checka in, äta en bit mat och sedan gå och lägga sig.
På väg till Saigon..
Danska ölbackar...
I wikipedia lyfts Hallberg-Rassy varvet fram enligt nedan. Notera främst vad som styrde utformningen av stuvutrymmena när det begav sig, tur att man har en båt från 70-talet....
Hallberg-Rassy Varvs AB är ett båtvarv som tillverkar internationellt kända segelbåtar, sedan 1988 ritade av Germán Frers från Argentina. Varvet ligger i Ellös på Orust och är idag Sveriges största fritidsbåtsvarv. Företaget drivs sedan 2003 i andra generation av Magnus Rassy.
Varvet bildades genom att Christoph Rassy, urprungligen från Tyskland, tog över Harry Hallbergs varvsverksamhet i Ellös. Idag har varvet byggt 9 000 segelbåtar. Båtarna är kända för sin gedigna kvalitet, fina träarbete, sjövärdighet och bra andrahandsvärde. Hallberg-Rassys båtar är sinnebilden för begreppet långfärdsbåt.
Kuriosa [redigera]
- Den första helt egna produktionen var av båten HR35 Rasmus vars breddmått fick avgöras av dörröppningen på varvshuset i Kungsviken.
- Monsun 31 är modellen som producerats i flest exemplar. Under åren 1974-1982 byggdes totalt 904 båtar.
- Många världsomseglare väljer en båt från Hallberg-Rassy varv. I tävlingen Atlantic Rally for Cruisers (ARC) har Hallberg-Rassy länge varit den vanligaste båttypen.
- Hallberg-Rassy är i flertalet undersökningar de flestas drömbåt
- På 70-talet ritades Orustbåtarnas stuvutrymmen efter måtten på danska ölbackar.