Varbergs vackra kallbadhus..



Ja, och ser man inte småbåthamnen på Getterön i bakrunden om man tittar riktigt noga..

Vårrustningen fortsätter..

Idag har presenningen tagits av samt även då däcksställningen. Idag grovtvättades också däck och skrovsidor, vanligt vatten och lite såpa har iaf tagit bort det värsta innan det blir dags att gå på med Super Cleaner och efterföljande polering och vaxning. Idag har även batterierna fått en sista laddning, nu är de fulla av ström... Tog fram det gamla sittbrunnskapellet och det såg inte så roligt ut, inte heller något att malla efter för den nya. Nu är även den inköpta offeranoden monterad.
Konstaterade även att 2 båtar nu ligger på sina respektive båtplatser i sjön, dock var det 2 av de 6 som legat i hela vintern så det är ju lite "fusk". Två stora stålskepp..tål väl en och annan isbildning..
Har även tittat lite på de funderingar jag har med att byta gasolspisen mot ett vanligt Origo 2-lågigt spritkök i kombination med en elplatta för hamnbruk. Gasol är säkert bra men inte heller alltid att leka med i en båt.. Tanken är att ha ett spritkök som är kan montetras nedsänkt i en skiva och med möjlighet att då ha en skärbräda eller skiva över själva spisen när den inte används. Skapar lite mer utrymme.

Förberedelser inför bättre väder..

Så har jag då börjat inhandla lite av det som behövs för vårrustning, bl.a. bottenfärg, ska testa Hempels svarta Mille Xtra vilken lär vara bra. En självpolerande kopparbaserad bottenfärg som egentligen inte behöver någon förberedande slipning innan övermålning (idag är båten målad med International's Crusier men det ska fungera bra då det är samma typ av färg). Jag tänkte ändå ge botten en lite torrslip med 120-papper på Eliassons rekommendationer. Har även köpt en ny offeranod för propelleraxeln (25 mm). Kompletterade också med lite nya riggbultar, det verkar som om att någon har "lånat" en från masten som iof. sig jag inte flytta in på säkert område nu under vintern men ändå...Kom på att jag nog ska höra om jag kan låna Patriks polermaskin inför kommande polering och vaxning av skrovet. Förhoppningsvis blir vädret bättre kanske redan imorgon så att jag kan komma igång med slipningen.

Jorden runt i en Monsun..

Kolla gärna in länken till Jerk Oldenburgs fantastiska reseberättelse och bilder från en jordenruntsegling i en Hallberg Rassy Monsun.. Visst blir man sugen..

Vy från Klöven, Getterön..


Monsunen är ju även en vind..

Enligt Wikipedia:

Monsun (etym. fr. ty. Monsunport. mouçãoarab. mawsim), en vind som i vissa geografiska områden periodiskt återkommer beroende på bland annat temperaturskillnader och temperaturskiftningar i hav och över kontinenter. Vanligen blåser en sommarmonsun in från havet in över ett uppvärmt landområde och för med sig stora nederbördsmängder, medan vintermonsunen blåser från kontinenten och mot havet beroende på avkylning av landmassan.

Monsunen uppfattas som ett rent tropiskt fenomen vilket inte är helt och hållet korrekt. Monsunen är dock klart mest kraft- och betydelsefull just i tropiska områden i Sydasien och Östasien men förekommer även i till exempel sydvästra Nordamerikaoch i norra Australien. I dessa områden bestäms dessutom årstiderna av monsunen. Man kan till exempel tala om "regnperioden" och "torrperioden", istället för om till exempel vår, sommar och höst.

Den indiska sommarmonsunen blåser i de flesta delar av landet från sydväst, medan havsströmmarna påverkas åt motsatt håll och förstärks från östlig riktning. Även det torra SahelområdetAfrika påverkas av sommarmonsunen, och torkans utsträckning ett visst år bestäms av hur långt norrut monsunen förmår blåsa.


Patrik, fiskaren..

Nu är jag ju inte en direkt stor fantast av fiske, det är ju inte i närheten av en upplevelse med vind i seglen men vad gör man inte för trevliga båtvänners intressen...Patrik, glöm nu inte att länka mig också..

Länken finns till styrbord om inlägget...

Hemseglingen av Stella..

Kom på att jag måste skriva lite om hemseglingen av Stella. Det skedde sensommaren 2009, köpet gjordes klart en fredagskväll och svärfar Sten och jag övernattade i båten natten till lördag. Båten låg tidigare i Råå hamn, strax söder om Helsingborg (båten hade även Hven som hemmahamn med samma ägare).
Lite kuriosa var att vi hamnade nästan i en dispyt med några av den lokala båtklubbens halvfulla medlemmar, jag vet inte vad det varför fel på dem men jag tror att alkoholen på något sätt gjorde att de trodde sig äga stället. Sen personligen har jag svårt för dryga och protektionistiska människor vilket kanske inte hjälper heller. Iaf. så intog vi en köpt Pizza och en god öl innan vi kröp till kojs.
Tidigt lördag morgon kl 06:00 startade avfärden mot Getterön, Varberg. Alltså från att ha seglat en fenkölad 24-fotare till att baxa ut en långkölad tung 31 fotare med rak axel i en trång hamn var ju en annan femma. Blev några fram och tillbaka och fan och helvete innan vi fick stäven i rätt riktning. Men iväg kom vi och segel hissades. Inledningsvis gick vi några timmar för genua och motor för att få en känsla för hur motorn fungerade vid längre drift. Det blåste ca: 10 m/s så vi höll god fart, mellan 6 och 7 knop. Sjön i Öresund blir ganska kort när vinden är väst/nordväst och det blev en och annan översköljning i vågorna vi mötte. Vi kopplade på autopiloten (gps styrd sådan), ställde in rakt norrut hissade storen och stängde av MD11:an. Underbart! Fortsatt samma fart efter detta, vi satt endast och trimmade segel lite till och från för att maximera farten och det var lätt att se effekten via logg och planerad ankomst.
Ett speciellt minne var när vi var rakt utanför Laholmsbukten, inget land i sikte i någon riktning, några måsar glidflög tätt över havet (kunde ju varit Albatrosser i ett mer exotisk hav), lite Marabou, några goda mackor och kaffe. kan det bli bättre?
Vi ankom Varberg och Getteröns hamn kl 18:00 prick till ljudet av kyrkklockorna, det måste vara ett lyckotecken? Inte vet jag men det var en härlig första bekantskap med denna båt...

Sittbrunnskapell..

Har börjat kolla på att skaffa ett nytt sittbrunnskapell till Stella. Tog kontakt med Varbergs Marinsömnad och det skulle kosta runt 8-10 000 kr vilket känns t.o.m. lite billigare än förväntat, bra! Passade på att lämna in rullgenuakapellet som gått sönder lite i fästelementen som håller sträckresåren eller vad det kan kallas, iaf. den del av kapellet som ser till att kapellet är sträckt och ligger tight mot seglet och samtidigt fungerar som nedhal. Det känns viktigt med ett sittbrunnskapell, dels skapar ju det ett skönt extra inomhusutrymme vid lite sämre väder, det skyddar också sittbrunnen och teaken som ligger där. Den som är på båten idag är lite sliten och jag funderar på att byta den kanske nästa säsong och då känns det bra att ha ett skydd för detta.

Monsun 31

En mycket trygg långfärdsseglare som är konstruerad av en av Sveriges mest erfarna och kända båtkonstruktör, Olle Enderlein. Båten konstruerades från början för mycket rejäla tag och blev den mest tillverkade båten från Hallberg Rassy´s varv än så länge, totalt 904 båtar tillverkades. Det finns mycket mer att läsa om båten dels på Hallberg Rassys officella hemsida samt i den danska Monsunklubbens hemsida.

Hanna's blogg..

Kolla gärna in min dotters blogg, kanske härmar hon BlondinBella med namnet...men annars finns det inga likheter..

Länken finns i länklfältet nedan..

Bottenskrap..

Idag har det skrapats bort en del havstulpaner som tydligen tyckte att de hade rätt att fastna på botten av Aqua Vitae I. Snart dags för lite förberedande våtslip och sen också såklart målning...

Sittbrunnen på Stella..


Stella på insidan, salongen..


Stella - Hallberg Rassy Monsun 31 nr: 509


Sidovy Aqua Vitae I..


Fören på Aqua Vitae I..


Aktern på Aqua Vitae I - en Avance 24


Subbe sett från Klöven..


Vårrustning

Nu börjas det, prognosen var 6 grader och halvsoligt samt 3 m/s men i själva verket blev det ca 4 grader och duggregn efter ett tag men det gick bra att greja med båten ändå. Är så klart nöjd med att redan ha kommit igång. Botten tvättad, propellern stålborstad, skrapad och rengjord. En av offeranoderna ska bytas noterades. Även laddat batterierna och smort in masten med alu guard. Sjösättning planerad till den 4 maj. Är lite lat i år och har köpt både motorservice, sjösättning och mastning i år. Båten som kommer presenteras mer senare är en Hallberg Rassy Monsun 31 nr 509.

Välkommen till min nya blogg!

Tänkte, kanske mest för mitt eget minnes skull, blogga lite om allt möjligt. Livet, båten, mina resor till Asien, jobbet och mycket mer. Vem är jag då, jo jag heter Mattias Svensson, jobbar som produktionschef på Vagabond med många resor till främst Sydostasien och seglar en Hallberg Rassy Monsun, därav det lite fyndiga namnet...jaja, jag tyckte det var lite fyndigt iaf...


RSS 2.0