Äntligen lite napp..

Sent omsider har jag fått ett litet napp på den gamla båten, visning på torsdag eftermiddag för en Göteborgare som verkar jätteintresserad av båten, hade inte gjort ont om det hade löst sig så här precis innan semestern...jag håller tummarna så får vi hoppas det går bra. Han är på jakt just på en Avance 24, han känner till båttypen väl, tycker den är fin i linjerna och vet också att det är en bra seglare, han har dessutom stått i kö i 6 år för att få en båtplats där han bor och den platsen rymmer inga större båtar än just en båt lik min... Den som lever får se brukar man säga...men nu får någon faktiskt se till att köpa båten!
Visst är hon fin (det är hon jämte styrpulpetmotorbåten)!

Midsommarsegling och tumlare..

Lördagen, midsommardagen bjöd på en underbar segling, ca 6-7 m/s strax innan lunch, perfekt vind för behaglig segling och relativt hygglig fart. Det hade blåst lite mer på natten/morgonen så det var en del sjö men inte så jättemycket. Gick ut för genua och njöt av segling med autopiloten påkopplad stundtals. Kom ganska lång ut och hade bra utsikt från Läjet till Getterön. Det var inte så många båtar ute, kan tänka mig att många seglare var lite trötta dagen efter midsommarafton och höll sig sovande kanske...men inte jag...

På vägen in mötte jag en båt vid namn Tumlaren och det som var lite roligt var att lite senare på dagen såg jag en strandad Tumlare vid Vikhyddan/Södra Apelviken...
Tyvärr var stackaren död men den hade inte varit död så länge för i övrigt var den i ganska bra skick...om man kan säga så om en dött djur.....men ni fattar...


Lite om Tumlare ur Wikipedia:

Med en kroppslängd upp till 2,5 meter är tumlare små valar. Kaliforniatumlare är med en maximal längd på 1,5 meter den minsta arten i familjen. Arterna har en robust kropp med avrundat huvud och saknar "näbb". Tändernas antal uppgår till 120. Ryggfenan är trekantig och ligger bakom djurets mitt, bara asiatisk tumlare saknar ryggfenan. Några arter har små knölar vid ryggfenans kant. Knölarnas funktion är hittills okänd.[2]

Angående vikten är asiatisk tumlare med 30 till 45 kilogram den lättaste arten och dalls tumlare den tyngsta, med en vikt på 130 till 200 kilogram. Ett späckskikt skyddar arterna mot kylan. På grund av sin ringa storlek måste tumlare äta regelbundet och oftare än större valar, då de inte kan spara större fettreserver.[2]

Tumlare är de däggdjur som har näst störst neocortex i förhållande till kroppsstorleken, bara människan har större[3].


Christopher Columbus...

...har inte åkt med båten men väl några andra portugiser - arbetskamraterna Filipe med barnen Miguel och Joao samt då även David och AnaRita....det tillsammas med mig själv samt Patrik. Portugal hade tidigare vunnit med 7-0 i fotbolls VM så stämningen var god ombord....



 



Vi gjorde en kort tur till inhamnen för att dels se en jägare från Svenska marinen på plats och så mötte vi Stena Line på utvägen (är ju ganska stor på nära håll).



Precis på väg ut ur hamninloppet drog vi ut genuan och hade en skön halvvind då vi seglade söderut. Lite sköna vågor akterifrån och hygglig fart. I höjd med Subbe så slog vi först en gång men insåg ganska direkt att vi först fick gå ut igen för att ta mer höjd innan returseglingen tillbaka.



Det friskade i lite och nu motsjö, underbar segling tyckte de allra flesta - kanske lite stora vågor för en första tur men turen var ganska snart över. Åter innanför pirarna lugnade det ner sig lite och efter en hygglig tilläggning var vi snart uppe på bryggan igen..

Det var kul med sällskapet och det blir säkert några fler turer någon gång framöver...förhoppningsvis med lite mindre sjö och med ett betydligt varmare väder och vattentemperatur...

Sol, vind och vatten...

Idag söndag bjöds det på ett underbart familjeseglarväder, 3-6 m/s, inga vågor, blå himmel, glittrande hav, medhavd lunch och lite kryssande fram och tillbaka i höjd med Apelviken i söder och Getterön i Norr. Mycket njutande av solen, en fot på rorkulten och lite småtrimmande av segel...inte mycket som kändes jobbigt då....
Hoppas detta håller i sig till måndag kvällen, då är det dags för en liten tur med några på jobbet, Patrik fiskaren samt några till. Ska bli himla trevligt...

Let it snow...

Eller ja, snö var det ju inte men duktig hagelskur kom det ju i fredags just som jag höll på och koppla på landströmmen inför stundande övernattning med familjen i hamnen. Planen var att ge sig ut på lördag morgon men ett tråkigt regnväder satte grus i de planerna. Är det verkligen normalt med hagel i mitten av juni? Det var iaf en riktigt mörk front som innehöll åska och ihållande regn som drog in över Getterön. Denna gång var det dock betydligt bättre temperatur i båten än förra gången vi övernattade så den delen var ju helt ok iaf...

En sjöman älskar havets våg...

Söndag, dagen efter lördag, en lördag när det blåste ihållande runt 20 m/s. Självklart måste jag ut och känna på vågorna dagen efter detta väder och se och känna hur båten uppträder i den sjön. Alltså, var ute på söndagen, vinden hade lättat till ca:10-11 m/s vilket är mer hanterbart. Börjar bli ganska duktig på att lägga ut och lägga till på egen hand, det är bra träning tycker jag, dels för att lära känna båten dessutom att jag tvingas koncentera mig mer på att göra rätt direkt - 5 ton båt flyttar man inte på bara sådär när vinden tar tag.

Kommer till båten och förbereder segling, frigör inte storseglet utan planerar gå enbart för genua och järngenua (motor). Det känns mest praktiskt och mer säkert att inte behöva gå fram på båten för att lossa storen i grov sjö, genuan som sitter på rulle fram manövreras helt och hållet från sittbrunnen. En lite oväntad våg gör så lätt att man tar ett skutt överbord..inte bra, särskilt inte med autopilot och motor igång, då stannar inte båten innan Danmark och förhoppningsivs kommer man själv tillbaka till land åt andra hållet. Tipset är att vara kvar på båten.

Startar motorn och lägger ut, väl utanför hamnen men fortfarande innanför pirarna ut mot öppet hav drar jag ut genuan och styr utåt havet, möter ganska stora vågor direkt när det öppnar sig men en bit ut, i höjd med skrivareklippan blir vågorna större, enligt DMI (Danske Meterologiska Institutet) ska det vara ca: 3 m vågor denna söndag. Låter inte så mycket på pappret men är större i verkligheten kan jag meddela. Vågorna är på gränsen till att bryta/slå över och det stänker rejält när båten går ner i vågdalarna...underbart...båten känns oerhört trygg och går väldigt mjukt i denna grova sjö, det är mest att sätta sig till ro och ta lite spjärn med fötterna så man sitter stadigt och sen gunga med.

Går inte mer än 20-30 minuter rakt ut för att sedan slå och gå tillbaka hem. Slag är alltid kritiskt, särskilt i grov sjö. Segel är ju bra på så sätt att båten inte rullar i sidled. Frikopplar autopiloten och gör slaget, går fint och har snart full vind i seglet igen, nu medvågs..toppar ca: 7 knop i medsurf på vågorna, båten vänder och vrider ganska duktigt på vågtopparna iom, att vinden drar i en riktning, inte samma som den riktning jag vill. Är snart inne igen. Rullar in genuan och passar på att ta en snabb tur till inhamnen för att se om det ligger några inblåsta gästseglare. Efter detta åter till egna hamnplatsen. Lyckas göra en perfekt tilläggning, båten ligger fast med alla 4 tamparna inom 40 sekunder. Inte illa, ganska nöjd om jag får säga det själv.

Till slut kan jag bara konstatera att stjärntecknet stämmer bra, en vattuman som trivs fantastiskt i vatten...eller ja, i båten iaf......


Kompisar från förr..

Stella är inte ensam Monsun i hamnen, har sällskap av 2 andra. Den ena är Cassiopeja:
Den andra heter La Vouge:
Fick också med några bilder på Stella, sett akterifrån:

Avdelningslunch..

Så blev den av till slut, lunch med avdelningen så att de kunde få se skönheten i verkligheten, kanske har nämnt om båten några gånger. Alla kunde vara med, så även Mackan med lilla Stina. Mackan köpte med sig goda sallader från Fiskexporten. Inga problem att sitta i ruffen, 7 vuxna (Camilla, Lisa, Maria, Josefin, Catrin, Marcus och jag) och ett litet barn...

Saigon...

Så har jag återigen varit på en tur till Vietnam å arbetets vägnar. På programmet produktionsuppföljning för höstkollektionen men även planering för kommande vårproduktion. Vietnam så här års brukar präglas av regnperiod men den har inte riktigt satt igång ännu, höga temperaturer och brist på el som följd av detta. Runt 35-37 grader dagligen, vissa dagar har det kommit ett eftermiddagsregn men annars har det bara stekt på.
Lufthansa, säger inte mer, flög med dem på hemvägen via Frankfurt (fortfarande grymt tråkig flygplats). Det var en mellan/transitlandning i Bangkok, och vi fick stiga av...not som dottern hade sagt. Sittandes i 35 grader i ett stillastående flygplan i 1,5 timme...lätt att få kryp i benen då och känslor av panik. Detta var en retur på en gammal biljett och det ska till mycket om det köps fler Lufthansa biljetter fortsättningsvis.

RSS 2.0