En sjöman älskar havets våg...

Söndag, dagen efter lördag, en lördag när det blåste ihållande runt 20 m/s. Självklart måste jag ut och känna på vågorna dagen efter detta väder och se och känna hur båten uppträder i den sjön. Alltså, var ute på söndagen, vinden hade lättat till ca:10-11 m/s vilket är mer hanterbart. Börjar bli ganska duktig på att lägga ut och lägga till på egen hand, det är bra träning tycker jag, dels för att lära känna båten dessutom att jag tvingas koncentera mig mer på att göra rätt direkt - 5 ton båt flyttar man inte på bara sådär när vinden tar tag.

Kommer till båten och förbereder segling, frigör inte storseglet utan planerar gå enbart för genua och järngenua (motor). Det känns mest praktiskt och mer säkert att inte behöva gå fram på båten för att lossa storen i grov sjö, genuan som sitter på rulle fram manövreras helt och hållet från sittbrunnen. En lite oväntad våg gör så lätt att man tar ett skutt överbord..inte bra, särskilt inte med autopilot och motor igång, då stannar inte båten innan Danmark och förhoppningsivs kommer man själv tillbaka till land åt andra hållet. Tipset är att vara kvar på båten.

Startar motorn och lägger ut, väl utanför hamnen men fortfarande innanför pirarna ut mot öppet hav drar jag ut genuan och styr utåt havet, möter ganska stora vågor direkt när det öppnar sig men en bit ut, i höjd med skrivareklippan blir vågorna större, enligt DMI (Danske Meterologiska Institutet) ska det vara ca: 3 m vågor denna söndag. Låter inte så mycket på pappret men är större i verkligheten kan jag meddela. Vågorna är på gränsen till att bryta/slå över och det stänker rejält när båten går ner i vågdalarna...underbart...båten känns oerhört trygg och går väldigt mjukt i denna grova sjö, det är mest att sätta sig till ro och ta lite spjärn med fötterna så man sitter stadigt och sen gunga med.

Går inte mer än 20-30 minuter rakt ut för att sedan slå och gå tillbaka hem. Slag är alltid kritiskt, särskilt i grov sjö. Segel är ju bra på så sätt att båten inte rullar i sidled. Frikopplar autopiloten och gör slaget, går fint och har snart full vind i seglet igen, nu medvågs..toppar ca: 7 knop i medsurf på vågorna, båten vänder och vrider ganska duktigt på vågtopparna iom, att vinden drar i en riktning, inte samma som den riktning jag vill. Är snart inne igen. Rullar in genuan och passar på att ta en snabb tur till inhamnen för att se om det ligger några inblåsta gästseglare. Efter detta åter till egna hamnplatsen. Lyckas göra en perfekt tilläggning, båten ligger fast med alla 4 tamparna inom 40 sekunder. Inte illa, ganska nöjd om jag får säga det själv.

Till slut kan jag bara konstatera att stjärntecknet stämmer bra, en vattuman som trivs fantastiskt i vatten...eller ja, i båten iaf......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0