Midsommarsegling och tumlare..

Lördagen, midsommardagen bjöd på en underbar segling, ca 6-7 m/s strax innan lunch, perfekt vind för behaglig segling och relativt hygglig fart. Det hade blåst lite mer på natten/morgonen så det var en del sjö men inte så jättemycket. Gick ut för genua och njöt av segling med autopiloten påkopplad stundtals. Kom ganska lång ut och hade bra utsikt från Läjet till Getterön. Det var inte så många båtar ute, kan tänka mig att många seglare var lite trötta dagen efter midsommarafton och höll sig sovande kanske...men inte jag...

På vägen in mötte jag en båt vid namn Tumlaren och det som var lite roligt var att lite senare på dagen såg jag en strandad Tumlare vid Vikhyddan/Södra Apelviken...
Tyvärr var stackaren död men den hade inte varit död så länge för i övrigt var den i ganska bra skick...om man kan säga så om en dött djur.....men ni fattar...


Lite om Tumlare ur Wikipedia:

Med en kroppslängd upp till 2,5 meter är tumlare små valar. Kaliforniatumlare är med en maximal längd på 1,5 meter den minsta arten i familjen. Arterna har en robust kropp med avrundat huvud och saknar "näbb". Tändernas antal uppgår till 120. Ryggfenan är trekantig och ligger bakom djurets mitt, bara asiatisk tumlare saknar ryggfenan. Några arter har små knölar vid ryggfenans kant. Knölarnas funktion är hittills okänd.[2]

Angående vikten är asiatisk tumlare med 30 till 45 kilogram den lättaste arten och dalls tumlare den tyngsta, med en vikt på 130 till 200 kilogram. Ett späckskikt skyddar arterna mot kylan. På grund av sin ringa storlek måste tumlare äta regelbundet och oftare än större valar, då de inte kan spara större fettreserver.[2]

Tumlare är de däggdjur som har näst störst neocortex i förhållande till kroppsstorleken, bara människan har större[3].


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0