Hemseglingen av Stella..

Kom på att jag måste skriva lite om hemseglingen av Stella. Det skedde sensommaren 2009, köpet gjordes klart en fredagskväll och svärfar Sten och jag övernattade i båten natten till lördag. Båten låg tidigare i Råå hamn, strax söder om Helsingborg (båten hade även Hven som hemmahamn med samma ägare).
Lite kuriosa var att vi hamnade nästan i en dispyt med några av den lokala båtklubbens halvfulla medlemmar, jag vet inte vad det varför fel på dem men jag tror att alkoholen på något sätt gjorde att de trodde sig äga stället. Sen personligen har jag svårt för dryga och protektionistiska människor vilket kanske inte hjälper heller. Iaf. så intog vi en köpt Pizza och en god öl innan vi kröp till kojs.
Tidigt lördag morgon kl 06:00 startade avfärden mot Getterön, Varberg. Alltså från att ha seglat en fenkölad 24-fotare till att baxa ut en långkölad tung 31 fotare med rak axel i en trång hamn var ju en annan femma. Blev några fram och tillbaka och fan och helvete innan vi fick stäven i rätt riktning. Men iväg kom vi och segel hissades. Inledningsvis gick vi några timmar för genua och motor för att få en känsla för hur motorn fungerade vid längre drift. Det blåste ca: 10 m/s så vi höll god fart, mellan 6 och 7 knop. Sjön i Öresund blir ganska kort när vinden är väst/nordväst och det blev en och annan översköljning i vågorna vi mötte. Vi kopplade på autopiloten (gps styrd sådan), ställde in rakt norrut hissade storen och stängde av MD11:an. Underbart! Fortsatt samma fart efter detta, vi satt endast och trimmade segel lite till och från för att maximera farten och det var lätt att se effekten via logg och planerad ankomst.
Ett speciellt minne var när vi var rakt utanför Laholmsbukten, inget land i sikte i någon riktning, några måsar glidflög tätt över havet (kunde ju varit Albatrosser i ett mer exotisk hav), lite Marabou, några goda mackor och kaffe. kan det bli bättre?
Vi ankom Varberg och Getteröns hamn kl 18:00 prick till ljudet av kyrkklockorna, det måste vara ett lyckotecken? Inte vet jag men det var en härlig första bekantskap med denna båt...

Kommentarer
Postat av: Harald

Hej, får jag fråga hur du nu ser på baxandet i hamn? Jag håller själv på att byta från Avance 245 till Monsun och är lite orolig för just hur den beter sig i trånga hamnar med sin långa köl.

2011-12-27 @ 15:37:16
URL: http://pappanochhavet.papper.fi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0